index.php index.php

Wróć   Forum Vectra Unlimited - Polski Klub Opla Vectry > Garaż > Vectra B ( 1995 - 2002 )

Vectra B ( 1995 - 2002 ) Problemy techniczne Opla Vectry B

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stare 05-07-2011, 21:39   #1
krzych84_2005
 

Dołączył: 20.01.2009
Auto: Vectra B 1.6 16V Kombi
Posty: 54
Domyślnie Wymiana Rozrządu VB 1.6 16V X16XEL - PORADA

Wymiana rozrządu w 1.6 16V X16XEL – PORADA


Niestety nie posiadam zdjęć i rozmiarów kluczy, ale jest to sprawa na prawde prosta, wystarczy troczę chęci, osoba do pomocy i zestaw kluczy torksyjnych (takich gwiazdek nasadowych i zwykłych).


Zaczynamy od dołu (można również od góry) podnosimy auto, zdejmujemy koło i plastikową osłonę która trzyma się na 5-ciu wkrętach 8mm (mamy dostęp do koła pasowego wału)


Następnie demontujemy obudowę filtra powietrza (nie jest to konieczne, ale bardzo ułatwi sprawę), obudowa trzyma się na dwóch śrubach 10mm i gumie od strony błotnika (jeszcze opaska metalowa przy górnej obudowie).


Utrudnienie to przewody Klimy, niestety z tym nic nie da się zrobić.


Teraz pasek wieloklinowy, nie trzeba odkręcać żadnej podpory silnika, nic nie trzeba podnosić (chyba że wymieniamy również ten pasek, wtedy jest to konieczne).


Kluczem 15mm (płaskim) odciągamy napinacz (samonapinający) i zdejmujemy pasek (najlepiej z alternatora, najłatwiejszy dostęp), odsuwamy pasek w stronę pompy wspomagania i już nam nie przeszkadza.


Odkręcamy górną obudowę paska rozrządu (3 śrubki torksyjne), powinna zejść bez problemu.


Zdejmujemy dolne koło pasowe na wale, i tu jest problem… czasami jest mocno dociągnięte, ja użyłem klucza pneumatycznego do kół (2 sekundy i odkręcone), następnie możemy zdjąć dolną obudowę paska (2 śrubki torksyjne i zatrzaski plastikowe).


Mamy dostęp do całego rozrządu.


Demontujemy czujnik położenia wałka rozrządu (2 śrubki od spodu)


Teraz: znaczniki na kołach wałków rozrządu mają się pokryć w linii poziomej, znacznik koła na wale ma się pokryć z tym na obudowie plastikowej (na godzinie 17:30, tak mniej więcej).


Aby dopasować oznaczenia, bierzemy klucz nasadowy torksyjny i kręcimy prawym kołem pasowym wałka rozrządu w kierunku wskazówek zegara.


Jak już mamy ustawione możemy dla pewności zaznaczyć markerem miejsca na tych kołach, pasku, a następnie na nowym pasku.


Odkręcamy napinacz (torksyjny), zdejmujemy pasek, odkręcamy rolki prowadzące (2szt.)


Możemy wymienić pompę wody, mamy elegancki dostęp, wystarczy spuścić płyn (ja tego nie zrobiłem ponieważ moja pompa była w stanie idealnym).


Montujemy nowe rolki prowadzące i zakładamy napinacz paska lekko go przykręcając.


Zakładamy pasek i sprawdzamy czy oznaczenia na kołach górnych wałków rozrządu i kole dolnym wału się zgadzają, jeżeli tak to dokręcamy napinacz (przytrzymując naciąg kluczem imbusowym)


Rozrząd mamy zamontowany, możemy zakładać obudowy plastikowe.


Następnie koło pasowe wału, jest tam również czujnik więc może być zamontowane tylko w jednym położeniu. Jest tam wypustka więc nie sprawi to problemu.


Po wszystkim zakładamy pasek klinowy naciągając napinacz i skręcamy resztę do kupy.


Wszystko powinno być OK, w razie pytań chętnie odpowiem.


Pozdrawiam.
krzych84_2005 jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 05-07-2011, 22:04   #2
marny02
 
Awatar marny02
 

Dołączył: 06.12.2008
Skąd: okolice Piły PCT
Auto: Vb x20xev seio 1.2
Posty: 5,283
Domyślnie

Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
Następnie demontujemy obudowę filtra powietrza (nie jest to konieczne,
Nie wyobrażam sobie zmiany rozrządu bez demontażu puszki filtra powietrza. Trzeba wymontować puszkę filtra.
Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
Możemy wymienić pompę wody
Nie możemy tylko trzeba wymienić pompę razem z rozrządem.

Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
(ja tego nie zrobiłem ponieważ moja pompa była w stanie idealnym)
Ciekawe jak to stwierdziłeś.

Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
Zakładamy pasek i sprawdzamy czy oznaczenia na kołach górnych wałków rozrządu i kole dolnym wału się zgadzają, jeżeli tak to dokręcamy napinacz (przytrzymując naciąg kluczem imbusowym)
Szkoda że nie napisałeś w którą stronę trzeba kręcić napinaczem. Z jakom momentem dokręcamy śruby rolek. I z której strony zakładamy pasek rozrządu.
Jak dla mnie porada bardzo kiepska.
marny02 jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 05-07-2011, 22:55   #3
jaceks
 

Dołączył: 08.07.2009
Skąd: Szczecin
Auto: Ford Mondeo 2.0 TDCI
Posty: 2,525
Domyślnie

ponadto po złożeniu wszystkiego do kupy dobrze jest wykonać obrót wału kluczem, dla pewności, czy napewno zawory nie spotkają sie z tłokiem.



była VB x18xe sport lpg
jest Ford Mondeo 2.0 TDCI ECOnetic
jaceks jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 05-07-2011, 23:10   #4
Kruczek
Czarny Kruk
 
Awatar Kruczek
 

Dołączył: 11.05.2005
Skąd: Września,Środa Wlkp
Auto: Było C18NZ jest F18B2
Posty: 35,454
Domyślnie

Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
Możemy wymienić pompę wody, mamy elegancki dostęp, wystarczy spuścić płyn (ja tego nie zrobiłem ponieważ moja pompa była w stanie idealnym).
No a za jakiś czas założysz temat że coś hałasuje w silniku i co to może być jak rozrząd zmieniony itp...
Chcesz brać odpowiedzialność jeśli ktoś wg Twojej porady zrobi tak samo i mu silnik później powie papa to ok,ale ja się na to nie piszę.Nerwów mam wystarczająco na co dzień
Jak chcesz oszczędzić to ok ale nie na tym
Ogólnie to porada może i by była fajna ale nie zrobiłeś fotek,nie opisałeś dokładniej jak Marny zauważył kierunków napinacza itp... więc trochę lipa to ogólnie wyszło
Ale za chęci należy Ci się pochwała i mam nadzieję że dopiszemy wszystkie braki
Bardzo ważną informację napisał też jaceks i to trzeba zrobić zawsze a najlepiej kilkakrotnie z małą różnicą:należy wykonać dwa obroty a nie jeden.Jeden obrót to 180 stopni więc nic się zgadzać nie będzie




Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
w razie pytań chętnie odpowiem.
No to ja się pytam w którą stronę kręcić napinaczem ???
W którym punkcie go ustawić???
Z jakim momentem go dokręcić ???
Jak sprawdzić poprawność zamontowania paska???
Którym kołem kręcić w celu sprawdzenia zgodności cech ???
Jak sprawdziłeś pompę wody skoro jej nie wykręciłeś???
Po co zaznaczać cechy na pasku skoro są na kołach???
Czym i jak blokujesz koła rozrządu ???
To takie podstawowe pytania w tej robocie

Jeśli Ty masz jakieś pytania to zapraszam i możemy powymieniać swoje doświadczenia
Ty swoje po pierwszej wymianie ja swoje po delikatnie mówiąc setnej
Nie muszę chyba przypominać czym grozi złe zamontowanie rozrządu


Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
Wymiana rozrządu w 1.6 16V X16XEL – PORADA ,jest to sprawa na prawde prosta,
Nadal uważasz że to prosta sprawa

Nie myśl że Cię atakuję czy coś w tym stylu,daleki jestem od tego.Po prostu chciałbym uniknąć w przyszłości problemów jeśli ktoś by się Twoją poradą posłużył nie mając pełnych danych
Mam nadzieję że mnie rozumiesz



Pozdrawiam wszystkich.Paweł



Kruczek jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 06-07-2011, 09:38   #5
krzych84_2005
 

Dołączył: 20.01.2009
Auto: Vectra B 1.6 16V Kombi
Posty: 54
Domyślnie

OK, a więc jeszcze parę odpowiedzi. Wymieniałem pierwszy raz i starałem sie w tym temacie opisać co zrobiłem.
Przed wymianą szukałem jakiejś porady i nic nie znalazłem, stąd mój temat.
Co do pompy wody, oczywiście źle napisałem, powinno się wymienić razem z resztą rozrządu, niektórzy twierdzą że można ją zmieniać co drugą wymianę paska i ja tak zrobiłem. Na kole nie było żadnych luzów więc została stara.
Jeżeli coś się stanie to będzie to tylko moja wina, tak więc nie polecam zostawiać starej.

A teraz odnośnie tego co nie dopisałem.
Kluczem imbusowym naciągamy napinacz w kierunku ruchu wskazówek zegara do momentu aż strzałka znajdzie się w oznaczeniu na napinaczu (ciężko to opisać bez zdjęcia, na szczęście powinna być instrukcja w pudełku).
W celu sprawdzenia zgodności cech kręcimy prawym kołem wałka rozrządu (stojąc przed nim) w kierunku ruchu wskazówek zegara.

Jeszcze jedno (odnośnie oznaczania markerem znaków na pasku i kołach od rozrządu i wału)
Jakiś czas temu mechanik wymieniał mi rozrząd w Hondzie Civic 16V, zrobił to bardzo sprytnie i szybko.
Po zdjęciu obudowy oznaczył stary pasek i koła, odkręcił napinacz, przyłożył stary pasek do nowego, zaznaczył w tych samych miejscach i założył pasek dopasowując do znaczków na kołach (przed wymianą nie ustawiał żadnych znaczników)
krzych84_2005 jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 06-07-2011, 10:22   #6
Kruczek
Czarny Kruk
 
Awatar Kruczek
 

Dołączył: 11.05.2005
Skąd: Września,Środa Wlkp
Auto: Było C18NZ jest F18B2
Posty: 35,454
Domyślnie

Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
Kluczem imbusowym naciągamy napinacz w kierunku ruchu wskazówek zegara do momentu aż strzałka znajdzie się w oznaczeniu na napinaczu
No to jest podstawowy błąd naciągu napinacza
Zrobiłeś to w odwrotnym kierunku i naciąga się imbusem w przeciwną stronę do wskazówek zegara
Takie zamontowanie skutkuje uszkodzeniem napinacza i zerwaniem paska


Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
W celu sprawdzenia zgodności cech kręcimy prawym kołem wałka rozrządu (stojąc przed nim) w kierunku ruchu wskazówek zegara.
Nigdy przenigdy nie kręcisz żadnym kołem rozrządu
Od tego jest wał korbowy i to nim sprawdzasz poprawność na cechy
Kręcąc wałkiem rozrządu przenoszone są takie siły że możesz ukręcić wałek przykładowo


Cytat:
Zamieszczone przez krzych84_2005 Zobacz posta
Jeszcze jedno (odnośnie oznaczania markerem znaków na pasku i kołach od rozrządu i wału) Jakiś czas temu mechanik wymieniał mi rozrząd w Hondzie Civic 16V, zrobił to bardzo sprytnie i szybko. Po zdjęciu obudowy oznaczył stary pasek i koła, odkręcił napinacz, przyłożył stary pasek do nowego, zaznaczył w tych samych miejscach i założył pasek dopasowując do znaczków na kołach (przed wymianą nie ustawiał żadnych znaczników)
W Hondzie to jest zupełnie inna bajka bo masz jedno koło rozrządu więc nie masz co porównywać
Opel nie jest tak prosty i w bardzo wielu przypadkach przysparza problemów jak nie przy samej robocie to w późniejszym czasie
Podać Ci ładną rozpiskę z fotkami jak i co zrobić przy OPLU
Przykro mi ale popełniłeś podstawowe błędy i nie będę obojętny w tej sprawie

I co z pozostałymi pytaniami jakie zadałem ???
Jaki moment dokręcenia napinacza ???
Czym blokujesz koła rozrządu ???



Pozdrawiam wszystkich.Paweł



Kruczek jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 06-07-2011, 10:27   #7
pudeleQ
 
Awatar pudeleQ
 

Dołączył: 24.01.2006
Skąd: Ostrołęka / Olsztyn
Auto: Vectra B 1.6, 3.2
Posty: 2,442
Domyślnie

Co do obrotu wału, to chyba można zrobić też taki myk, że podnosimy prawe przednie koło, wrzucamy 5 bieg i kręcimy kołem (o ile dobrze pamiętam)
pudeleQ jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 06-07-2011, 10:29   #8
Kruczek
Czarny Kruk
 
Awatar Kruczek
 

Dołączył: 11.05.2005
Skąd: Września,Środa Wlkp
Auto: Było C18NZ jest F18B2
Posty: 35,454
Domyślnie

Cytat:
Zamieszczone przez pudeleQ Zobacz posta
Co do obrotu wału, to chyba można zrobić też taki myk, że podnosimy prawe przednie koło, wrzucamy 5 bieg i kręcimy kołem (o ile dobrze pamiętam)
No tak ale przecież podczas pracy rozrządu mamy prawą stronę podniesioną więc nie trzeba wrzucać biegu i obciążać jeszcze więcej.No chyba że świece się wykręci to mamy lekko do kręcenia
Ale po co kombinować



Pozdrawiam wszystkich.Paweł



Kruczek jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 06-07-2011, 13:39   #9
luki13231323
 

Dołączył: 08.03.2010
Skąd: Pl
Auto: .......
Posty: 1,251
Domyślnie

Ja też kręciłem kołem tak jak pisał pudeleQ
luki13231323 jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Stare 06-07-2011, 19:28   #10
krzych84_2005
 

Dołączył: 20.01.2009
Auto: Vectra B 1.6 16V Kombi
Posty: 54
Domyślnie

Mam to głęboko gdzieś, proszę o usunięcie tematu...
Chciałem tylko pomóc, po wymianie przejechałem już ponad 100km i jest wszystko OK.
Zrobiłem to po swojemu, jak komuś nie pasuje to niech nie czyta, myślałem że ewentualnie ktoś dopisze coś ważnego, a nie będzie po mnie pojeżdżał.........
Nie jestem od dziś na tym forum, w sumie to nic ważnego się z niego nie dowiedziałem.
Zauważyłem tylko że jak ktoś ma kilkadziesiąt lub nawet kilkanaście postów jest poniżany i uważany za tego, kto się na niczym nie zna, Ci lepsi (kilkaset, kilka tysięcy postów NIBY mają zawsze rację).
Żegnam i rezygnuję z uczestnictwa....
krzych84_2005 jest nieaktywny   Odpowiedz z cytatem
Odpowiedz

Forum Vectra Unlimited - Polski Klub Opla Vectry > Garaż > Vectra B ( 1995 - 2002 )


Narzędzia wątku
Wygląd

Uprawnienia umieszczania postów
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Aktywny(e)
EmotikonyAktywny(e)
[IMG] kod jest Aktywny(e)
Kod HTML jest wyłączony

Forum Jump

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 21:54.
Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright © 2014 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
Spolszczenie: vBHELP.pl - Polski support vBulletin
Copyright ©2002 - 2012, Vectra Unlimited - Polski Klub Opla Vectry
Design by HTWoRKS